Какво е телемедицина?
Предоставянето на дистанционни здравни услуги чрез комуникация в реално време между пациента и здравния специалист посредством електронни устройства се нарича телемедицина. Тя премахва необходимостта от физическо посещение при лекаря за получаване на медицински съвет или лечение.
Телемедицината е консултация с лекар от разстояние посредством телефон или компютър. Някои технологични компанни разработват платформи за осигуряване на персонални здравни грижи дистанционно.
Телемедицината само допълва консултацията лице в лице между лекар и пациент. Тя създава удобство както за практикуващите лекари, така и за пациентите.
Използването на тези платформи, за предоставяне на медицински услуги от разстояние, помагат за извършване на преглед от доктор и назначаване на терапия.
Какви са предимствата на телекомуникационната медицина?
Използването на електронни платформи за дистанционни здравни грижи дава възможност на пациентите за бърз достъп до лекар специалист.
Например в някои населени места има недостиг на доктори специалисти. В тези случаи телемедицината е в голяма полза на хората, защото няма да им се налага да ходят до съседни градове за здравен преглед от специалист.
Друго предимство на дистанционните медицински услуги е, че пациента не трябва да чака на опашка пред кабинета на доктора. Консултаццията с лекар посредством електронно приложение спестява на болните хора време в чакане пред кабинета.
Сред предимствата на телемедицината е лесното използване на приложенията и бързо свързване с лекар. Телемедицината има голямо значение за хората с хронични заболявания като диабет, високо кръвно налягане и др, защото при нужда лекарят може бързо да направи евентуална корекция на дозировката на приеманите лекарства от разстояние.
Въвеждането на здравния картон в електронната платформа за здравни услуги дава възможност на лекаря да извършва и мониторинг върху здравословното състояние на пациентите.
Как се практикува телемедицината?
Дистанционните здравни консултации и отдалечено лечение се практикува от център, в който лекарите предоставят медицински услуги посредством телекомуникационна система. Телемедицината има няколко аспекта, които обуславят и мястото за практикуване.
Единият аспект на дистанционното лечение е консултация с лекар и получаване на медицински съвет и лечение. В този случай са достатъчни осъществяване на видеоразговор или чат между доктора и пациента. По тази причина са достатъчни един два компютъра за данните на телекомуникацията.
Дистанционното наблюдение на жизнените показатели на пациента е друг аспект на телемедицината. При нея към телекомуникационната система може да се включват диагностични устройства и ЕКГ монитори за проследяване на жизнените показатели.
В зависимост от насочеността на телемедицината местата за предоставяне на медицински дистанционни услуги са оборудвани по различен начин. Аспектът на дистанционното лечение определя и изграждането на електронната платформа и нейната функционалност.
С какви темпове се развива телемедицината в България?
В България предоставянето на медицински услуги от разстояние не е много популярно. Има няколко платформи и приложения за дистанционни здравни услуги, които не са масово използваеми.
Възрастните хора, които имат най-голяма нужда от такъв вид медицинско обслужване срещат големи затруднения с използването на тези технологии.
Недоверието към новите технологии е друга причина за липсата на популярност на приложенията за здравни услуги.
Според мен за слабото използване на такива платформи фактор е и начина на заплащане на предоставяните услуги - плащане с банкови карти, блокиране на средства по сметката и т.н
С технологичното развитие и удобствата на здравните прегледи онлайн телемедицината ще се развие и утвърди сред населението. Но към настоящата 2023 г тя е слабо застъпена като алтернатива на конвенциалния физически преглед при доктор. Програмите за онлайн срещи с доставчик на здравни услуги ще бъдат все по-използваеми в близко бъдеще.
Къде е най - добрата телемедицина?
Най - голямо предлагане на здравни услуги от разстояние чрез иновации има в САЩ. Правителствената политика на щатите насърчава индустрията за телемедицина и непрекъснато оптимизира телекуминакационните процеси между пациенти и лекари.
В Китай над 70 % от населението използват телекомуникационните технологии за телездраве.
Технологиите за дистанционни здравни услуги т.нар телездраве или телемедицина са широко застъпени и в Индия, Австралия, Индонезия и други региони.
Списък на държавите по използване на иновативни технологии за телемедицина и обобщена графика публикува Леандър фон Камеке.
Автор: Мирослава Владимирова