Пропускане към основното съдържание

Телемедицина или предоставяне на здравни услуги от разстояние





Какво е телемедицина? 

Предоставянето на дистанционни здравни услуги чрез комуникация в реално време между пациента и здравния специалист посредством електронни устройства се нарича телемедицина. Тя премахва необходимостта от физическо посещение при лекаря за получаване на медицински съвет или лечение.

Телемедицината е консултация с лекар от разстояние посредством телефон или компютър. Някои технологични компанни разработват платформи за осигуряване на персонални здравни грижи дистанционно. 

Телемедицината само допълва консултацията лице в лице между лекар и пациент. Тя създава удобство както за практикуващите лекари, така и за пациентите. 

Използването на тези платформи, за предоставяне на медицински услуги от разстояние, помагат за извършване на преглед от доктор и назначаване на терапия. 

Какви са предимствата на телекомуникационната медицина?

Използването на електронни платформи за дистанционни здравни грижи дава възможност на пациентите за бърз достъп до лекар специалист. 

Например в някои населени места има недостиг на доктори специалисти. В тези случаи телемедицината е в голяма полза на хората, защото няма да им се налага да ходят до съседни градове за здравен преглед от специалист.

Друго предимство на дистанционните медицински услуги е, че пациента не трябва да чака на опашка пред кабинета на доктора. Консултаццията с лекар посредством електронно приложение спестява на болните хора време в чакане пред кабинета.

Сред предимствата на телемедицината е лесното използване на приложенията и бързо свързване с лекар. Телемедицината има голямо значение за хората с хронични заболявания като диабет, високо кръвно налягане и др, защото при нужда лекарят може бързо да направи евентуална корекция на дозировката на приеманите лекарства от разстояние.

Въвеждането на здравния картон в електронната платформа за здравни услуги дава възможност на лекаря да извършва и мониторинг върху здравословното състояние на пациентите. 

Как се практикува телемедицината?

Дистанционните здравни консултации и отдалечено лечение се практикува от център, в който лекарите предоставят медицински услуги посредством телекомуникационна система. Телемедицината има няколко аспекта, които обуславят и мястото за практикуване. 

Единият аспект на дистанционното лечение е консултация с лекар и получаване на медицински съвет и лечение. В този случай са достатъчни осъществяване на видеоразговор или чат между доктора и пациента. По тази причина са достатъчни един два компютъра за данните на телекомуникацията. 

Дистанционното наблюдение на жизнените показатели на пациента е друг аспект на телемедицината. При нея към телекомуникационната система може да се включват диагностични устройства и ЕКГ монитори за проследяване на жизнените показатели. 

В зависимост от насочеността на телемедицината местата за предоставяне на медицински дистанционни услуги са оборудвани по различен начин. Аспектът на дистанционното лечение определя и изграждането на електронната платформа и нейната функционалност.

С какви темпове се развива телемедицината в България?

В България предоставянето на медицински услуги от разстояние не е много популярно. Има няколко платформи за телемедицина и приложения за дистанционни здравни услуги, които към момента не са масово използваеми. 

Възрастните хора, които имат най-голяма нужда от такъв вид медицинско обслужване срещат големи затруднения с използването на тези технологии.

Недоверието към новите технологии е друга причина за липсата на популярност на приложенията за здравни услуги.

Според мен за слабото използване на такива платформи фактор е и начина на заплащане на предоставяните услуги - плащане с банкови карти, блокиране на средства по сметката и т.н

С технологичното развитие и удобствата на здравните прегледи онлайн телемедицината ще се развие и утвърди сред населението. Но към настоящата 2023 г тя е слабо застъпена като алтернатива на конвенциалния физически преглед при доктор. Програмите за онлайн срещи с доставчик на здравни услуги ще бъдат все по-използваеми в близко бъдеще.  

Къде е най - добрата телемедицина?

Най - голямо предлагане на здравни услуги от разстояние чрез иновации има в САЩ. Правителствената политика на щатите насърчава индустрията за телемедицина и непрекъснато оптимизира телекуминакационните процеси между пациенти и лекари. 

В Китай над 70 % от населението използват телекомуникационните технологии за телездраве. 

Технологиите за дистанционни здравни услуги т.нар телездраве или телемедицина са широко застъпени и в Индия, Австралия, Индонезия и други региони.

Списък на държавите по използване на иновативни технологии за телемедицина и обобщена графика публикува Леандър фон Камеке. 

Автор: Мирослава Владимирова 




Популярни публикации от този блог

Какви са рисковете от това да не верифицираш на време акаунта си в eToro и защо ежегодната верификация е важна?

  Какво представлява верификацията на акаунт в eToro ? Верификацията на акаунт в eToro е процес на проверка на вашата самоличност и информация за финансовия ви статус. Това е изискване за всички регулирани финансови платформи и служи за: => Защита на средствата и сигурността на акаунта. => Спазване на международни регулации KYC (Know Your Customer) и AML (Anti-Money Laundering). => Поддържане на актуални документи за самоличност и доказателство за адрес. Защо eToro изисква ежегодна верификация ? eToro провежда ежегодни проверки на акаунтите, за да гарантира: =>  Актуализация на документи - л ичните карти, паспортите и доказателствата за адрес имат срок на валидност и трябва да бъдат обновявани редовно. =>  Проверка на източника на средства - п латформата гарантира, че депозираните средства идват от легални източници. =>  Повишена сигурност - р едовните проверки намаляват риска от измами, кражби или неоторизиран достъп до акаунта. Какв...

Какво представлява AI агентът и защо променя начина, по който пазаруваме?

Какво представлява AI агентът и защо променя начина, по който пазаруваме? AI агентът е не просто цифров инструмент, а интелигентен помощник, който може самостоятелно да събира информация, да анализира варианти и да изпълнява задачи вместо нас. Представете си го като личен онлайн асистент, който знае какво харесвате, какво ви трябва и кога е най-добрият момент да го купите. Как работи AI агентът? Той наблюдава нашите предпочитания, прави избори, сравнява оферти и дори може автоматично да завършва поръчки. Това превръща онлайн пазаруването в бързо, персонализирано и почти напълно автоматично изживяване. 👗 Пазаруване на дрехи с AI агент AI агентът може: да знае точния ви размер и стил; да подбира подходящи модели; да намира най-добрите цени и промоции. Пример: „Има намаление на яке в твоя стил и размер. Да го поръчам ли?“ 💄 Пазаруване на козметика Той може: да подбира продукти според типа кожа; да следи кога даден продукт свършва; да намира алтернативи и о...

Компресивни ръкави – кога и как да изберем правилния модел компресивен ръкав?

Кога се използват компресивни ръкави?  Компресивните ръкави са важен помощник в профилактиката и лечението на лимфедем, венозна недостатъчност и следоперативни състояния. Медицинските ръкави с компресия подпомагат оттичането и циркулацията на кръвта и лимфата и те изпълняват ключова терапевтична роля, когато са подбрани и носени правилно.  Носене на компресивните ръкави се препоръчва в следните случаи: След хирургично отстраняване на лимфни възли – например при операции за рак на гърдата След лъчетерапия , която може да увреди лимфните съдове и да увеличи риска от лимфен застой При вече установен лимфедем – за контрол и поддържане на резултатите след дренаж При венозни проблеми – хронична венозна недостатъчност или подуване на крайниците При спортни натоварвания – за подобряване на кръвообращението и намаляване на умората в мускулите Носенето на компресивен ръкава не се препоръчва при: Непоносимост към вложените материали Диабетна невропатия и ангиопатия...