Какво обхваща сферата на личните финанси?
Сферата на личните финанси обхваща индивидуалните ни доходи, разходи, спестявания, кредити, застраховки, инвестиции и други активи. Умението да управляваме паричните си средства и активи ни дава финансова стабилност и възможност за реализиране на лични цели.
Някои от основните компоненти на личните ни финанси са:
- оптимизиране на приходите и разумното им разпределение
- контролиране на разходите чрез създаване на буджет и приоритет на нашите лични нужди
- редовни спестявания за финансов резерв при възникнала нужда
- избягване на свръх задлъжняване към банки и нефинансови институции
Как да управляваме личните си финанси като фрийлансъри?
Фрийлансърите сме хора, които работим на свободна практика. Нашите доходи се формират от заплащането на предоставяните от нас услуги и свършената работа по възложен проект или ангажимент. Затова доходите на инфлуенсъри, блогъри, създатели на съдържание и други фрийлансъри варират всеки месец и зависят от поръчките на техните клиенти. В повечето случаи ние не разчитаме само на 1 източник на парични средства, защото той трудно би покрил ежемесечните ни разходи,които не са никак малко. Колебанията в паричните ни потоци изискват добро управление на личните ни финанси за постигане на финансова стабилност.
Изхождайки от личния си опит ще споделя стъпките в управлението на моите лични финанси.
1-ва стъпка в управлението на личните ни финанси - Разделяне на финансите за лични и бизнес цели
Откриването на бизнес разплащателна сметка и кредитна карта облекчава живота ни в данъчно отношение. Ако приходите ни са на едно място, ще се увлечем и ще ги похарчим, след което ще се чудим как да си платим задълженията, съпътстващи бизнеса ни - счетоводни услуги, осигуровки, наеми и други харчове за дейността ни.
Разпределението на лични и бизнес финанси позволява да управляваме приходите и разходите си.
2-ра стъпка в мениджмънта на финансите ни - Планиране на бюджета
Имайки в предвид, че работещите на свободна практика нямаме стабилен и сигурен доход, планирането на бюджета е трудно и необходимо.
Анализирайки приходите по месеци, взимаме най-ниския доход за планиране на неотложните разходи като комунални услуги, ипотеки или кредити, храна. Бюджетът може да се променя в зависимост от доходите ни, но целта е да не похарчим всички получени пари.
3-та стъпка в менажирането на доходите и разходите ни - Изграждане на фонд за спешни случаи
Ежемесечното заделяне на пари във фонда ще ни запази финансово стабилни и в моменти на неработоспособност. Спестяванията помагат не само в кризисни ситуации, но и за инвестиране в курсове и специализации за повишаване на професионалната ни компетентност.
4-та стъпка в ръководенето на финансовите ни потоци - Навременно планиране на данъчни плащания
Това планиране предпазва от санкции и лихви.
5-та стъпка в управлението на финансите ни - Заделяне на средства за пенсионирането ни
Когато работим на свободна практика сами носим отговорност за старините си и пенсионните добавки. Преди достигане до средна възраст не мислим много за годините след пенсия и много фрийлансъри си внасят само здравните вноски.
Но годините си минават и ако не сме планирали финанси преди това ще имаме тежки старини.
Защо е важно да планирам личните си финанси като фрийлансър?
- за да избегна огромен финансов стрес
- за да не търпя токсична работна среда и лансиране на подмазвачи с по-малко знания и компетенции от моите
- за да продължа да работя на свободна практика
- за да имам гъвкав работен график и повече свобода в личното си време
- за да избирам работни ангажименти, които са ми интересни
- за да съм си шеф
За фрийлансърите е от изключителна важност да правим реална сметка на доходите си и да взимаме под внимание възникването на непредвидени обстоятелства!
Ако си фрийлансър и желаеш да представиш дейността си или да разкажеш какви затруднения срещащ при управлението на бюджета си, свържи се с мен
Ще завърша тази публикация с една моя любима фраза: "Управлявай доходите си, преди те да започнат да управляват теб"